۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۷۶۴۸۲

پیشنهاد | "ظرفیت شناسی تبلیغی" کار اول سازمان تبلیغات اسلامی

اگر مسؤولان جدید سازمان تبلیغات، قبل از افتادن در عرصه اجرا، به شناخت ظرفیت‌های حوزه علمیه بپردازند، ثمراتش در آینده‌ای نزدیک بر همگان مشهود خواهد شد.
حجت الاسلام محمد قمی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مقام معظم رهبری در پیام حکم انتصاب رئیس سازمان تبلیغات جدید، ایشان را به «استفاده از ظرفیت‌های موجود، جذب همکاران فهیم و پر انگیزه، بهره‌گیری از اندیشه‌ها و روش‌ها و ابزارهای کارآمد و مؤثر»، توصیه نمود. این نکته، می‌تواند یکی از کلیدی‌ترین راه‌های موفقیت رئیس جدید سازمان باشد.

یکی از شاخصه‌های موفقیت یک مدیر، استفاده از ظرفیت‌های موجود برای اعمال مدیریتش است. کسی می‌تواند یک مدیر موفق باشد که در عرصه مدیریتیش، مجموعه‌هایی را که به عنوان بازوان اجرایی اویند بشناسد که چه توان‌هایی دارند و چه عرصه‌هایی را می‌توانند پوشش دهند و در چه بخش‌هایی کمبود وجود دارد.

خلأ ظرفیت شناسی تبلیغی و فرهنگی را می‌توان یکی از نقصان‌های عرصه‌ تبلیغات دینی دانست. امروزه اگر هر مجموعه‌ای در محدوده‌ای کوچک با امکاناتی کم (هر چند که بسیار با ارزش و سودمند است)، کار فرهنگی داشته باشد آن موفقیتی بالا کسب نخواهد شد. سامان‌دهی در این زمینه، بسیار اهمیت دارد.

حال که مسؤولیت سنگین سازمان تبلیغات اسلامی بر دوش حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی نهاده شده، توجه ایشان به این امر را می‌طلبد. ایشان در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت که: «یک عزم ملی توسط همه سازمان‌ها و نهادها لازم است که اسلام ناب تبیین شود... . تبلیغ صرفاً وظیفه روحانیون نیست، گر چه سازمان باید در این امر رشد کند، اما باید همه امت خود را مبلغ این مکتب بدانند.»

اما قطعا این امر، شناخت کامل از عرصه مدیریتی، مجموعه‌های کمک‌کار و بازوان تبلیغات دینی را در جامعه می‌طلبد. امروزه جامعه دینی ما می‌تواند نقش مبلغ مکتب را ایفا کنند، ولی بدون توجه به شناخت ظرفیت آنان این امر میسر نیست.

به طور خاص، هنوز ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه، طلاب و فضلایی که یکی از وظایف آنان تبیین دین برای جامعه است شناخته نشده است. حوزه علمیه، پس چند دهه بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی این بالندگی را کسب کرده که بتواند به رسالت دینی خود، عمل کند؛ هر چند نقصان‌های بسیاری نیز دارد.

مقام معظم رهبری در پیام حکم انتصاب رئیس سازمان تبلیغات جدید، ایشان را به استفاده از ظرفیت‌های موجود، جذب همکاران فهیم و پر انگیزه، بهره‌گیری از اندیشه‌ها و روش‌ها و ابزارهای کارآمد و مؤثر، توصیه نمود.

به نظر می‌رسد اگر مسؤولین جدید سازمان تبلیغات، قبل از افتادن در عرصه اجرا، به شناخت ظرفیت‌ها، مخصوصاً ظرفیت‌های موجود در حوزه علمیه بپردازند و از آنها در رسیدن به اهداف اسلامی سازمان، استفاده نمایند ثمراتش در آینده‌ای نزدیک بر همگان، مشهود خواهد شد. می‌توان از این ظرفیت‌ها برای تبیین و عرضه‌ به روز و با ادبیات مناسب درباره فکر و فرهنگ و معارف اسلامی استفاده نمود. تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان دین و انقلاب و کشور را رصد و مقابله هوشمندانه کرد. هویت و شخصیت و باور و رفتار و سبک زندگی اسلامی- ایرانی مردم خصوصاً جوانان را بازسازی کرد.

این مسلم است که در این عرصه، کمبودهای زیادی هم وجود دارد. شناخت این ظرفیت‌ها، کمبودها را هم به آنان نشان خواهد داد و برنامه ریزی برای جبران این نقصان‌ها را در پی خواهد داشت./۹۱۸/پ۲۰۰/س

مجتبی صداقت

ارسال نظرات